To nie jest pierwsza sesja, którą zrobiłem w Bangkoku, ale mimo to opiszę ją w pierwszej kolejności.

Na zadupiu, w okolicach którego mieszkałem przez większość życia, modelki nie spotkałem nigdy. Chyba że wcześniej się z nią umówiłem. Na drugim końcu świata już w pierwszych dniach. W dodatku była z… Polski. Zaczęło się od dziadka pytającego się mnie ‚Where are you from”. „Poland!? Oooh she’s too”. A „she” jadła obiad stolik obok mojego, miała na imię Natalia i była z agencji Moss Models, a w Bangkoku pod skrzydłami Apple Model Mangament. Po chwili było jasne, że szykuje się sesja.

bigc

Zanim do niej doszło natknąłem się niechcący na sklep, w którym były wykonywane i sprzedawane dość specyficzne stroje. Jeden z nich wykorzystaliśmy na tej sesji.

Modelka Natalia Hajduk - Moss Model

Nikon D700 | Sigma 50mm 1,4 EX DG HSM | F/6,3 | 1/200 | ISO 200

Studio

„Studio” zbudowałem sobie w mieszkaniu – salon został zawalony sprzętem fotograficznym, dostarczonym przez Fripers.pl. Wysłali mi kurierem wszystko – od statywów, przez tła 2,7m, modyfikatory, adaptery, aż po lampy.

Fripers

O tym wszystkim się jeszcze rozpiszę kiedy indziej, ale teraz tak w skrócie: całość opiera się na marce Jinbei. Już dawno pisałem, że chcę sprawdzić ich lampy DPsIII, ale ciągle inne rzeczy wpadały w moje ręce. W Polsce miałem okazję fotografować z tą lampą podczas sesji „Ogień i woda„, czyli zaledwie na moment przed wylotem z kraju. Sprawdziła się dobrze, więc nie było żadnych przeciwwskazań żeby to właśnie jej używać przez kolejnych kilka miesięcy. Jako dodatkowe lampy jak zwykle wybrałem takie o mocy 300 Ws. Padło na Jinbei DM2. Spokojnie mogłem wziąć mocniejsze, bo ich regulacja pozwala zejść aż do 1/64 maksymalnej mocy. Jednak zależało mi też na wadze i wielkości, a więcej niż 300 Ws w dodatkowych lampach niemal nigdy mi się nie przydaje (mam aparat z natywnym ISO 200).

Fashion

Robiliśmy dwa setupy – jeden do fashion, drugi do beauty. Najpierw ten pierwszy.

Modelka Natalia Hajduk - Moss Model

Nikon D700 | Sigma 50mm 1,4 EX DG HSM | F/6,3 | 1/200 | ISO 200

Główną lampą był wspomniany Jinbei DPsIII 800 Ws, świecący przez softbox Aurora Firefly 90 cm z gridem. Nie będę znowu o nim pisał wszystkiego, przypomnę tylko, że to ten wynalazek, który wielbię m.in. za możliwość przerobienia go na beauty dish. Jednak tym razem służył nie jako dish, a jako standardowy softbox oktagonalny. Pierwszy raz używałem go w ten sposób. Ustawiłem softa obok modelki, równolegle do tła. Tak więc Natalia rzucała cień wzdłuż podłoża, a nie na tło, które jest oświetlone tylko minimalnie.

Natalia Hajduk - Moss Model

Nikon D700 | Sigma 50mm 1,4 EX DG HSM | F/6,3 | 1/200 | ISO 200

natalia-gold-diagram

Jak widać jest jeszcze jedna lampa – kontra zrobiona ze stripa Jinbei 22 x 90 cm (świeci w nim wspomniany już Jinbei DMII 300 Ws). Oczywiście na tym stripie również był plaster miodu, inaczej światło rozświetliłoby mi tło, a to by zniszczyło cały klimat.

Natalia Hajduk - Moss Model

Nikon D700 | Sigma 50mm 1,4 EX DG HSM | F/6,3 | 1/200 | ISO 200

Beauty

Z beauty było dość standardowo. Zmieniłem softbox Firefly na normalny Beauty Dish 70 cm z gridem, ale inny niż ten który miałem kiedyś. Obecny Beauty dish to Freepower 70 cm – jest lżejszy, grid się solidniej trzyma, a wnętrze ma srebrne zamiast białego. Kiedyś uparłem się na biały, teraz nie mam pojęcia który bym wybrał ponownie – musiałbym wykonać to samo zdjęcie jednym i drugim, żeby zobaczyć różnicę. Tego nie zrobię, bo swój egzemplarz sprzedałem przed przeprowadzką (i tak był za wielki żeby go zabrać ze sobą).

Natalia Hajduk - Moss Models

Nikon D700 | Nikkor 135mm 2D DC | F/6,3 | 1/200 | ISO 200

Była też kontra z tego samego stripa co wcześniej. Do setupu doszła jeszcze lampa na tło (które było szare – smokey grey konkretnie). Lampa ta świeciła tylko na część tła przed twarzą, reszta byłą oświetlona tym co docierało z beauty disha. Parasolka widoczna na zdjęciach zza kulis była wyłączona do tego zdjęcia.

schemat oświetlenia

Backstage

Na tej sesji jeszcze zalegały niepotrzebne meble, a ułożenie pozostałych bezsensownie zajmowało miejsce. Teraz jest dużo przestronniej, ale do wykonania tych zdjęć miejsca było wystarczająco.

Podsumowanie

Moje wcześniejsze założenie, że będę się skupiał na Azjatyckich dziewczynach było bez sensu. Jest tu tyle świetnych modelek z całego świata, że nie ma powodów ograniczać się – trzeba robić jak najwięcej sesji. Na razie przed obiektywem były modelki z Polski, Japonii, Kazachstanu i Holandii. Wkrótce prawdopodobnie jeszcze raz sfotografuję Natalię i pomyślę o Tajkach, bo kilka mam już wybranych.

Sprzęt studyjny podesłał sklep Fripers.pl. W lutym robię szkolenia z retuszu w całej Polsce i uczestnicy otrzymają rabat. m.in. na zakupy właśnie we Fripersie.

Recommended Posts

KURS PRO RETUSZU

  • Dostęp do ponad 20 lekcji, które omawiają retusz od A-Z
  • Dwie wersje kursu — na polskim i na angielskim Photoshopie
  • Filmy z zaznaczonymi rozdziałami i ze spisem treści, by błyskawicznie znaleźć to, do czego chcesz wrócić
  • Pliki pomocnicze: notatki, RAWy do ćwiczeń itd.

 

Wersja Premium tańsza o 44%!

PROMOCJA

Promocja trwa od 8 do 22 września. Do końca zostało:

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds