Pogadałem sobie z Wojtkiem Wiemanem o tym jak robić domowe live, gdy się nie ma przeogromnego budżetu. A ponieważ Wojtek pracuje w Onecie, to opowiedział też jak się robi profesjonalne produkcje na żywo. Onet Rano to jedyny na świecie program, który jest prowadzony na żywo, z jadącego samochodu. Zrobienie zwykłego nagrania w miarę jest proste – kwestia zarejestrowania obrazu oraz dźwięku i późniejszego zmontowania. W transmisji na żywo, która musi odbywać się całkowicie bezprzewodowo, w dodatku cały czas w ruchu, jest to już przedsięwzięcie na zupełnie innym poziomie, nad którym codziennie pracuje kilkadziesiąt osób. Poruszyliśmy zarówno temat programów jak i sprzętu (kamery, urządzenia do przechwytywania wideo, audio itd).

Wojtek poza tym, że pracuje w Onecie, co tydzień prowadzi Yes Was Podcast, a ostatnio ruszył z kanałem na YT „Z prądem”:

Zapis rozmowy

Wprowadzenie i o tym jak się robi profesjonalny live – dlaczego używa się wtedy 8 kart SIM jednocześnie itd:

Ciąg dalszy rozmowy, głównie amatorskim robieniu transmisji na żywo, czyli np. w jaki sposób powstają domowe live:

Moje live są bardzo amatorskie, ale chciałbym żeby w przyszłości lepiej wyglądały, więc wypytałem Wojtka o różne sprawy, które mogłyby w tym pomóc. Gadaliśmy m.in. o podpinaniu aparatów jako kamer internetowych itd.

Niektóre z rzeczy, o których była mowa:

  • OBS – darmowy program, którego używa większość osób robiących live na komputerze
  • Elgato Green screen – Greenscreen który nie wymaga żadnego dodatkowego systemu do mocowania.
  • Webcam settings – najlepszy program jaki znalazłem, do ustawiania parametrów kamery internetowej (który działa także podczas webinarów itd). Pozwala manualnie ustawić wszystkie parametry.

Mój setup sprzętowy do live i webinarów

Ja nic wymyślnego nie posiadam. W dodatku podczas mojej rozmowy z Wojtkiem jakość video i audio była jeszcze słabsza niż zwykle, a w drugiej części wręcz koszmarna. To drugie video jest nagraniem przesłanym przez Skype, podczas problemów z uploadem i dopiero zarejestrowanym – w efekcie zarówno video jak i dźwięk zrobiły się fatalne. Na szczęście wkrótce takie problemy powinny się skończyć.

Kamera
Obecnie używam Kamery Logitech Brio, która co prawda jest lepsza od pozostałych kamer internetowych i rejestruje obraz 4K, ale jakość i tak nijak się ma do tej z normalnych aparatów nagrywających video, nawet jeśli są „tylko” 1080p. Brio nadaje się znakomicie do bardzo szerokich ujęć, konferencji wieloosobowych itd. Jednak gdy trzeba wykadrować na samą twarz, to wykorzystuje się tylko bardzo niewielką część kadru i jakość wtedy spada dramatycznie. Także póki co na live i webinarach nagranie mojej twarzy wygląda po prostu słabo i na pewno chciałbym to zmienić.

Mikrofon
Blue Yeti spisuje się znakomicie do takich rzeczy, które publikuję w internecie, bo nie musi być przy samych ustach, by jakość była akceptowalna i o niebo lepsza niż np. z EarPodsów. Oczywiście Yeti naprawdę dobrze brzmi dopiero gdy się go przybliży – będąc tak daleko, jak u mnie na nagraniach, jakość bardzo mocno spada, jednak wciąż jest akceptowalnie. Dlatego mikrofon pojemnościowy się u mnie w ogóle nie sprawdzał – nie dało się pracować na komputerze, mając mikrofon centralnie z przodu i musiałem przesiąść się na coś dynamicznego. Yeti wygrał ze względu na to jak bardzo uniwersalny jest.

Mikrofon powieszony na ramieniu Rode PSA1, w koszyku Blue Radius II.

Oświetlenie
Ring Light ok. 50 cm, a więc dość duży. Model niedostępny w Polsce, w każdym razie oparty o LEDy. W Polsce kupiłbym pewnie YongNuo YN608, a jeśli miałoby to służyć tylko do live, to nawet słabszy by się nadał. Niestety YN daje nieco ostrzejsze światło. Do tego z tyłu świeci na mnie świetlówka, która wkrótce też będzie zastąpiona światłem LEDowym.

Ze względu na charakterystykę nagrań, które robię (a więc zazwyczaj nie rozmowy, ale praca w Photoshopie), to wszystko mam poustawiane tak, że światło główne jest słabe i pod innym kątem niż bym chciał. To dlatego żebym mógł przynajmniej minimalnie dobrze postrzegać jasność i kontrast tego co widzę na ekranie. Natomiast ten sam ring light podczas normalnych video spisuje się bardzo dobrze – wtedy mogę sobie go ustawić podobnie jak świecę na modelki podczas sesji zdjęciowych i efekty są znacznie lepsze niż na live przed monitorem, chociaż oczywiście do beauty disha 70 cm z gridem wciąż daleko.

Recent Posts

KURS PRO RETUSZU

15 października wystartowała

pierwsza od 16 miesięcy promocja,

z której każdy może skorzystać!

 

Wersja Premium tańsza o 400 zł!

PROMOCJA

KURS PRO RETUSZU

15 października wystartowała

pierwsza od 16 miesięcy promocja,

z której każdy może skorzystać!

 

Wersja Premium tańsza o 400 zł!

PROMOCJA

KURS PRO RETUSZU

15 października wystartowała

pierwsza od 16 miesięcy promocja,

z której każdy może skorzystać!

 

Wersja Premium tańsza o 400 zł!

PROMOCJA

KURS PRO RETUSZU

15 października wystartowała

pierwsza od 16 miesięcy promocja,

z której każdy może skorzystać!

 

Wersja Premium tańsza o 400 zł!

PROMOCJA